aardbeving!

Earthquake

Vanmorgen vroeg heb ik de eerste aardbeving van mijn leven gevoeld. Ik was erg vroeg wakker (half zes) en dacht dat ik gestommel in het huis hoorde, of dat het onweerde. Meteen erachteraan begon het huis 2 seconden te trillen. Alsof er een zware vrachtwagen voorbij rijdt. Zonet even op internet gekeken en jawel! 40 km ten NW van Porirua, en dus ook ongeveer 40 km van ons huis is er een aardbeving geweest kracht 5. Een kleintje dus. Hier de details op een prachtige site die de aardbodem van NZ in de gaten houdt. Hier kun je zien dat er gemiddeld 1 keer in de drie dagen wel ergens een aardbeving in NZ is. Nieuw Zeeland wordt daarom ook wel de “Shaky Islands” genoemd. Het is een wonder dat ik nu pas een aardbeving opgemerkt heb. Gisteravond om half acht was er ook een (linksboven in de grafiek). Die heb ik niet gevoeld. Neus op de site maar eens wat rond. Voor seismologen is het hier het paradijs! Inmiddels heb ik van een collega gehoord dat het klopt dat je een aardbeving hoort aankomen. Eerst hoor of voel je de drukgolf en dan de eigenlijke beving. Klopt exact met mijn eigen waarneming.

6 thoughts on “aardbeving!

  1. heey jellefrans,

    wat spannend zo op eens een aardbeving.
    jij srok zeker ook wel een beetje hé’

    groetjes marijn

  2. goh, ik word steeds jaloerzer geloof ik😛 zo’n mooi huis en dan ook nog een aardbeving. Toe maar. Hier in de achterhoek ligt iedereen al onder de tafel als het onweert 40 km verder op…ach ja ik ga maar weer eens aan de studie, dan kom ik misschien ook nog eens ergens😉

  3. hoooooooooooooooi

    leuk hé even lekker skypen.
    (dat ben ik aan het doen nu met jou)
    ik reageer even want ik heb ontdekt hoe het moet

    ddoooooeeeeei

    Rémi

  4. Hoi, hoi,

    Hier vanuit Flevoland (in Nederland uiteraard), een berichtje van mij. Ik heb al aardig wat gelezen hier, en ik moet zeggen dat het een heel groot avontuur moet zijn! Fantastisch hoor, ik ben gewoon een beetje jaloers. Ik heb ook altijd al die kant willen gaan, want Australie (en Nieuw Zeeland) vind ik erg aantrekkelijk om eens naar toe te gaan. Het lijkt mij een makkelijker stap als je alleen zou zijn, maar met een gezin wordt dat een zware beslissing. Maar het lijkt mij fantastisch om zoiets mee te maken.

    Als je eens wat van ons te weten wil komen, ik heb ook een site met van alles over ons gezin in Dronten. Als je wil moet je maar eens gaan kijken. Ik heb de URL genoteerd in het vakje URL:, dus wie weet zie ik je daar wel eens in het gastenboek verschijnen, of de e-mailbox.

    Heel veel succes daar! en een fijne 3-daagse vakantie in Singapore (ook wow hoor!)

    Groetjes van
    Sander, Wendy, Anouk & ………

Leave a Reply

