Weekend in Wellington no. 3

Zaterdag ben ik weer terugverhuisd naar mijn vertouwde adres. Omdat ik pas ‘s middags weer bij Maarten en Natsuko terecht kon, ben ik ‘noodgedwongen’ eerst maar wat gaan sightsee-en in Wellington. Deze keer heb ik de Houses of Parliament bezocht, waar de regering van NZ zetelt. Heb ik NL zelfs nog nooit gedaan! Afgezien van de Maorikultuur heeft NZ een jonge geschiedenis. De immigrantenstroom vanuit Europa is pas zo rond 1840 op gang gekomen. Hierdoor zijn er erg weinig oude historische gebouwen. De houses of parliament zijn bovendien in 1907 nog een keer afgebrand. Wel interessant om te zien dat net als het museum Te Papa ook deze gebouwen op rubberen schijven staan. Deze techniek is pas in de 90-er jaren ontwikkeld wat voor dit bestaande gebouw betekende dat het na het plaatsen van de rubberen schijven van de oude fundering is losgezaagd. Helaas mag je binnen niet fotograferen, dus alleen wat foto’s van de buitenkant.

200603126 025

En hier The Beehive (de bijenkorf), waar een aantal ministeries huist.

De meeste indruk op mij maakte de zwaar gehavende NZse vlag die ze in de puinhopen van het World Trade Center in New York hebben teruggevonden en die als eerbetoon aan omgekomen NZers in het gebouw hangt. Zondag ben ik met Maarten en Natsuko gaan wandelen. We zijn naar de Orotorongo rivier gelopen. Rond Wellington ligt een aantal natuurparken met een hoog bush-bush-gehalte. Bij de ingang van het park stond een informatiehuis waar we eerst koffie hebben gedronken. De beheerder bleek een belg te zijn die met een Nzse getrouwd was en in 1998 een huis had gekocht van een NLer, die uit Hengelo (Gld) kwam. Een zekere dokter Knipbergen of zoiets. Familie uit de Achterhoek? Kennen jullie deze dokter? Zo ja, wat is de wereld toch klein! Ook hier weer prachtige jungle met kruip-door-sluip-door-paadjes en een weelderige begroeiing, palmbomen en metershoge varens.

Wat in een jungle veel voorkomt is dat planten op andere planten groeien (hoe heette dat ook al weer op de biologieles van de middelbare school? Parasieten?) Deze dikke boom zijn eigenlijk 2 bomen in een innige omstrengeling.

Hier aan het eind de Orongorongo-rivier die bij regenval flink tekeer kan gaan, zo had de Belg ons verteld. Afgelopen week waren er in het gebied flinke overstromingen geweest.

De hond Lucky heeft de dag van zijn leven gehad. Hier haalt ie een stok uit de rivier.

Net als veel Nzer picknicken we op zondag in de vrije natuur. Helemaal rechts is nog net een hut te zien. De meeste wandeltochten door de bush vergen meer dan een dag en kun je in hutten overnachten.

Terug zijn we over een bergrug gelopen met nu en dan prachtige doorkijkjes. Hier de rivier op weg naar de baai van Wellington.

Als wij uitgebreid van het uitzicht staan te genieten..

.. neemt Lucky de tijd te baat.

Ze begint flink uitgeput te raken. Onderweg staan veel rattenvallen. In dit gebied is de kiwi nl. opnieuw uitgezet. Deze loopvogel wordt met uitsterven bedreigd en ratten vreten de eieren op. Zelfs honden mogen eigenlijk niet los rondlopen om maar geen kiwi’s te kunnen opvreten.

9 thoughts on “Weekend in Wellington no. 3

  1. Ha Jelle Frans, vandaag was er een arts-assistent op het werk die net terug was van een vakantie naar….jawel Nieuw Zeeland. Zij was bijzonder enthousiast en ik heb natuurlijk verteld over mijn avontuurlijke zus en zwager. Weten ze wel zeker dat ze weer terug komen ,vroeg zij zich af. Ze was ook een paar dagen in Wellington geweest; nou dat noemen ze niet voor niets windy Wellington zei ze. Je weet toch wel dat Ingrid niet zo erg van harde wind houdt of vind jij het nog wel mee vallen?

    liefs Ineke

  2. Ik ben nu 3 weken in Wellington. Het is normaal dat het hier hard waait en bijzonder als het windstil is. Of je er last van hebt, hangt heel erg af van je zelf en waar je woont. Aan de kust krijg je de volle laag. Iets meer het binnenland in tussen de heuvels, valt het wel mee. Het beste is je er maar op in te stellen en wind leuk te vinden. Vannacht heb ik boven op een heuvel geslapen aan de kust. Het was stormachtig en de wind bulderde om het huis. Ik vond het heerlijk!

  3. hoi jelle frans.

    is het leuk in nieuw-zeeland vast wel.
    en ik hoorden van ingerit dat jullie nog en blijft heel veel contact hebben😀
    gelukig maar maar het duurt ook niet meer zo lang dat ze weer naar jou toe komen maar dan ga ik hun heel erg missen 😦 .

    groetjes marijn.

  4. Lieve heity,

    ik ben ziek en dat is zo vervelend!.😕
    vrijdag had ik kopijn😦 en nu ben ik heel erg verkouden😦

    hopelijk word ik snel weer beter 8) .

    groetjes Rémi😉

  5. Hoi Jelle Frans,
    Eén van de foto’s van jou in de jungle (die met de dubbele boom) doen ons denken aan de Brownsberg in Suriname, waar wij in oktober geweest zijn.
    Groetjes van omke Hilbrand en tante Elly.

  6. Lieve heity,
    Weet je, ik heb vandaag een brief gekregen van het zwembad. Maandag mag ik voor het eerst op zwemles, ik kan het alleen nog niet.
    Kusjes van Skelte

  7. Hoi Jelle Frans,
    De foto’s van de jungle doen ons weer denken aan onze vakantie in Costa Rica. Overigens zijn planten die op andere planten groeien Epifyten. Sinds ik met een bioloog door het leven ga, weet ik dat soort kolder. Niels is ook op zoek naar een baan in het buitenland. Zoek je nog een collega😀 ? Groetjes van Niels, Lasse en Anita

  8. Hoi Jelle Frans,
    De foto’s van de jungle doen ons weer denken aan onze vakantie in Costa Rica. Overigens zijn planten die op andere planten groeien Epifyten. Sinds ik met een bioloog door het leven ga, weet ik dat soort kolder. Niels is ook op zoek naar een baan in het buitenland. Zoek je nog een collega😀 ? Groetjes van Niels, Lasse en Anita

  9. Pingback: Met Beppe naar Orongorongo | HeityGoesKiwi

Leave a Reply

