Wijnproeven in Martinborough

Vandaag heb ik de hele dag met Creg en Suzan opgetrokken. Om 7 uur ben ik al opgestaan. Ik had om 9 uur afgesproken met Creg in het centrum van Wellington. Op zondag gaat de bus niet vlakbij het guesthouse en moet ik eerst 20 minuten over een steile heuvel lopen naar een andere bushalte. Ik ben ruim op tijd in het centrum. Tijd om nog even wat rond te kijken. Freddy was here…

20060312_002

We zijn naar Martinborough geweest een wijnstreek zo’n 60 km van Wellington. Martinborough ligt in een vallei tussen twee bergketens. Om daar te komen moet je dus eerst door de bergen met haarspeldbochten en druk op je oren en alles erop en eraan.

20060312_030

Onderweg komen we een chocoladerie tegen gerund door een psycholoog en een kunstenaar. Zij weten je personaliteit te ontleden aan de hand van je chocolade-eetgedrag. Hier is er meer over te vinden. Er zijn in het winkeltje wel 50 soorten chocolade te koop, van witte chocola met citroengras tot pure chocola met chilipeper. Suzan koopt voor wel 80$ (40 euro) chocola in.

20060312_006

Tussen de normale huizen staat ineens een Maori-gemeenschapshuis. Suzan is anthropologe en weet veel over de Maori’s te vertellen.

20060312_004

20060312_003

Voordat we zijn gaan wijnproeven, hebben we eerst aan de zuidkust gepicknickt. We had Navteq and iPod on-board.

20060312_009

Aangekomen bij de kust ontdekken we op een van de rotsen een zeehond.

20060312_015

Als we gaan kijken, zien we dat er drie liggen.

20060312_017

Het is een goede plek om te picknicken. Heel bijzonder om op slechts 20 m van de zeehonden je broodje te eten.

20060312_020

Daarna zijn we eerst naar het wijn-informatiecentrum gegaan.

20060312_022

Vervolgens hebben we drie wijnhuizen bezocht. Leuk om de eigenaars van de wijngaard hun eigen wijn te horen aanprijzen. Ze zijn er echt trots op.

20060312_024

Deze wijnboer heeft goed geboerd, gelet op zijn huis. Daarom het huis van de dag:

20060312_026

De wijn zelf is lekker, maar zoals bij de meeste wijnproeverijen vind ik het maar een hoop interessantdoenerij. Creg en Suzan beoordelen de wijn met de meeste vreemde Engelse termen.

20060312_025

Gelukkig is mijn Engels te gebrekkig om er aan mee te doen. Ik zeg maar niet dat ik meestal de wijn bij de Lidl haal voor 2,95 euro per fles. Bij elk wijnhuis koop ik wel uit fatsoen een paar flessen wijn. Terug in Wellington zetten Greg en Suzan me bij het guesthouse af. Helaas zijn Maarten Natsuko er niet en kan ik niet naar binnen. Toen zijn we maar een een Thais restaurant in de buurt gegaan. Het kan toch niet op vandaag. Volgens mijn heb ik vandaag voor wel 200$ aan chocola, wijn en andere lekkere dingen gekocht.Ik kan de komende weken zo wel even vooruit en goed mijn heimwee weg eten en drinken.

11 thoughts on “Wijnproeven in Martinborough

  1. Ha Jelle Frans, zoals je weet heb ik weinig verstand van computers, maar dat je dit er allemaal mee kan, dat heb ik helemaal nooit geweten. Harstikke leuk al die foto’s. Die van jullie allemaal samen is wel heeeel erg lief! Dus daar ga je vast een hoop reacties op krijgen. Fijn weekend! groeten Ineke
    ps Wel apart trouwens dat we nu met de hele familie weten wat je van dag tot dag meemaakt, terwijl we voorheen wel eens weken achter elkaar mekaar niet zagen of spraken.

  2. Hoi JF
    Bedankt voor je leuke verslagen iedere dag. Ik hoop dat je dit 2 jaar lang kunt volhouden. Ik kijk er nu al iedere dag naar uit, net als de krant. Hoewel, jouw “dagblad” vind ik momenteel leuker dan de Leeuwarder -en Dockumer courant. ‘t is weer eens wat anders. De foto’s vind ik ook erg mooi, op deze manier krijgen we hier toch wel een aardig goede indruk van de wereld waarin jij op het ogenblik vertoeft en waar jouw gezin binnen kort naar toe gaat🙂

  3. Hoi JF, Vanmorgen hebben we eindeijk eens samen jouw laatste belevenissen door kunnen nemen. Han is vooral onder de indruk van het lekkere eten dat je op je bord krijgt. Als het smaakt zoals het er uit ziet…….!:P Het is dan niet verkeerd af en toe de bus te missen. Misschien kun je de foto van het containerhuis ook nog en keer plaatsen of kijken we niet goed?
    Tot de volgende keer!

  4. goeie jelle frans. wat moai dat wy alles fan dy folgje kinne.ik bin bliid datst it wol nei “t sin hast der. ik bin no by s en i te kofjedrinken, leo en marjan en de bern binne hjir ek. justerjun ha wy nei de terpring west, nei teake van der meer en gryt wiersma. it wie in hele gesellige jun. rein en geertsje en hilbrand en elly wiernen de middeis by my kommen en doe ha wy meielkoar nei brantgum west.mei durkje giet it wer in bytsje better. sy hat wer fiif sekjes bloed krigen en in mage-undersyk han. moarn krijt se noch in “darm-undersyk”. it is allegear noch ofwachtsjen. de winter is hjir noch net foarby. juster dikke sniebuien en fannacht hat it noch sa’n 5 graden ferzen. fierders alles goed mei my en ik winskje dy earst mar in goede wike ta.de groeten en oan ‘t sjen op it skerm. goeie hjer, mem.

  5. Hoi Jelle Frans,

    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en ook leuk om dat zo mee te mogen beleven. Van zeehonden tot huis vd dag …. we blijven het volgen !! Je zit niet stil, doet veel indrukken op … ik herken je helemaal!! Geweldig.

    NB: je was al vertrokken voordat ik er erg in had, dus ik hoop wel dat je tzt hier weer terug te zien.

    Hou je taai de komende 14 weken.

    Groeten Mart

  6. It’s going to be time to spead up your English a little bit. I thought that drinking wine is improving your speakability! Anyway, everything allright on the other side of the world as we see. You shouldn’t put so much pictures on you web-log, it starts getting on our travelling nerves and something in our blood is coming out again. Enjoy yourself as much as possible! Love, Alina and the rest of the family XXX😀

  7. GAAF DAAR!!!!!! ik wil zelf ook wel naar nieuw zeeland je treft het
    daar wel hoor😉
    Doei ik kijk morgen wel weer even op je site 😀

    groeten floris

  8. Oeee daar in zon korte broek.. was het hier ook maar zomer😛 8)
    Nog heel veel plezier daar groetjes

    karlijn en poot van wiske😀 😉 8)

  9. Moi vanuit Dalen; lees dat gelukkig alles goed met je gaat
    vorig weekend het Reunie orkest van de Allillie gehoord,of ik zin had om mee te doen? nee dus; wel erg oude poep wat meespeelt en geen bekenden en heel veel marsmuziek:-) verder alles goed hier; van iedereen hier de hartelijke groeten!GG

  10. heeeeeeeeeeey jelle frans,
    wat leuk😀 dat je trug hebt gemailt.
    en ben je al een beetje verbrand
    8) het is daar wel warm he op die foto,s meestal wel.

    groetjes marijn en een pootje van spikkel🙂

Leave a Reply

