Man at Work – 2

De tweede dag is omgevlogen. Ik heb veel interessante dingen gezien op het werk. Ik was vanmorgen al om 8.20u op mijn werk, dat is vroeg voor mijn doen. Ik had vanmorgen de goede bus te pakken. Ik had nog een plaatje beloofd van de prachtige topografie die ze in Nieuw Zeeland hebben. Hier een plaatje van mijn computerscherm met rivieren en beken vanaf een vulkaan. Voor de kenners van NZ: dit is Mt. Taranaki, met een meertje precies in de krater.

Vulcano_rivers

Terralink heeft verder een aantal exotische topografie-objecten als: Lagoon, Cave, Swamp, Mangroove, Waterfall. Is weer eens wat anders dan putdeksels. Er is eveneens een cartografische afdeling en Terralink werkt zelfs mee aan atlassen.

20060307_002

In de ontvangsthal hangen diverse onderscheidingen: ‘Beste cartografisch produkt 2005’ e.d.

20060307_001

Ik heb nog niet echt een beeld hoe moeilijk dat is in NZ zo’n onderscheiding te veroveren en hoeveel concurrenten er zijn . Vandaag nog een opvallende complexiteit voor geografische registratie hier gehoord. Gemiddeld schuift Nieuw Zeeland door aardbevingen e.d. in 10 jaar tijd zo’n 15cm op. Dat betekent dus dat het lastig is objecten met vaste coordinaten in een computer vast te leggen. Ze bewegen gewoon te snel. Nieuw Zeeland gebruikt daarom een eigen coordinatenstelsel waarvan ze het nulpunt van tijd tot tijd meeverplaatsen. Het hele coordinatenstelsel schuift dus met Nieuw Zeeland mee. Vanaf de bushalte bij mijn werk had ik dit uitzicht. Een goed voorbeeld dat hier in Wellington wel mooie huizen zijn, maar dat de meeste erg dicht op elkaar staan.

20060307_004

Voor de oplettende kijker: Er loopt een trolleynet door de stad. Volgens mij is dat een aflopende zaak want er rijden veel meer gewone ronkende dieselbussen rond. Ook het gewone verkeer stinkt meer dan in NL. Ik heb het nagevraagd en het klopt dat er nog veel auto’s hier op loodhoudende benzine rijden. Is een beetje in strijd met wat laatst in de krant stond dat NZ het milieuvriendelijkste land ter wereld is. Zal wel door de harde wind komen dat de luchtkwaliteit toch nog heel goed is. Ik heb nu in totaal 8 keer de bus genomen en elke keer was de buschauffeur (m/v) een norskijkende Maori. Ik heb Maarten er naar gevraagd. Het klopt dat de Maori’s in het algemeen lager opgeleid zijn en laagstbetaalde banen hebben. Raar om te zien dat de oorspronkelijke bewoners welliswaar ‘geintegreerd’ zijn, maar nog steeds duidelijk een aparte groep vormen. En het lijkt erop dat ze nog steeds boos zijn dat de Engelsen hun land hebben afgepakt. Hier een Maori buschauffeur op weg naar mijn eindbestemming, de bushalte in Happy Valley.

20060307_008

Tegenover de bushalte bij het guesthouse staat de plaatselijke supermarkt van Happy Valley: een soort SRV-winkel.

20060307_009

Ik ben benieuwd naar het assortiment.

10 thoughts on “Man at Work – 2

  1. Ha JF,
    Ik zit hier met Trix en Lieve achter de computer alles te bekiken. Leuk hoor, om je zo te volgen. Gek zo ver weg en toch dichtbij. Remi en Marijn hangen voor de tv en buiten komt er een donkere sneeuwlucht aan. Dus voor ons geen zonnebrand.🙂

  2. Hoi JF,

    Het ziet er allemaal prachtig uit. Het lijkt me heel apart om zo je nieuwe leefwereld te verkennen.

    gr. Hans

  3. Lieve heity,
    Ik heb gisteren bij Ramses gespeeld. We hebben met de blokken een kasteel gebouwd. En we hebben taart gegeten, omdat Onno jarig was. Het was heel leuk bij Ramses. 8) 😮
    kusjes van skelte

  4. hee jf, vind het wel stoer hoor waar jij mee bezig bent. Veel sukeses op je eerste werkdag! Ga vanavond weer met Ingid naar de film, we zijn gisteren wezen dansen, erg gezellig! Groet Robbert

  5. Hee Jelle Frans!
    Vermaak je je daar een beetje? Vast wel toch!😀 De foto’s zien er erg mooi uit!

    Groetjess Noortjee

  6. Moi Herr Fransz!leuk om dit allemaal vanuit Dalen te volgen!even tijd nu aangezien Marijke met jouw vrouw(op mijn kosten) zit te bellen;zal wel weer een recordtijd worden vrees ik:-) Take Care!!
    groeten van ons allen! Gerard

  7. HAAAAj ooMpje!!!
    Dat eten wat je op je bordje had ziet er wel erg lekker uit……
    de andere foto’s zijn ook echt heel mooi!

    groetjes Wencke

  8. Leuk al die dingen te zien, zo lijkt het net dat je niet zo ver weg bent!
    Hier schijnt de zon ook!

    groetjes mama

  9. Lieve heity!
    Ik wil heel graag met de enge kaarten met jou, maar dat kan niet omdat je niet hier bent. Ik heb vanochtend heel fijn gespeeld op school. Ik heb met de garage gespeeld samen met Noa.
    Kusjes van Skelte
    8) 😛 😮 😕 😉 😀 😦 🙂

  10. lieve heity

    ik mis je heeeeeeeeeeeeeeel erg.
    we hebben al twee keer verstoppen voor mama gedaan en als ze dat doet gaat ze praten als een soort heks.
    dat is heeel grappig

    kusjes Rémi😉

Leave a Reply

